Jump to content
mehmetcevahir

99 Forester S-Turbo BRC Lpg Kiti ve Ayarları Hakkında?

Tavsiye Edilen Mesajlar

mehmetcevahir    32
mehmetcevahir

Merhabalar.

LPG ayarları konusunda sizlere bir kaç şey danışmak istiyorum arkadaşlar. Genel olarak LPG ayarlamalarını araçlarımda kendim yaparım. Ancak bu aracımda BRC sequent 24 ecu bulunduğundan, BRC'nin arayüzüne pek hakim olmadığımdan ve daha da önemlisi öncesinde hep atmosferik motorlarla uğraştığımdan açıkçası neyi doğru doğru neyi yanlış yaptığım konusunda çok da fikrim yok bu sefer. Benzin sarfiyatının çok yüksek oluşu geçiş ısı ve sürelerinin ise çok ekonomik olmaması ve AFR değerlerinin doğru olmayışına bağlı olduğunu zannettiğim "check engine" lambasını ara ara yanmasından ötürü LPG ile ilgilnemem gerektiğine kanaat ettim.

Öncelikle temel donanım montajı ve mevcut ayarları konusunda bilgi vermek istiyorum aracımın. Kaputu açtığımda gözüme ilk çarpan 4'lü BRC railinin hemen boğaz kelebeği hizasında merkezlendiğini ancak tümleşik 4'lü rail kullanılmasından ötürü emme manifolduna giden lpg hortumlarının silindirlere çok uzak kaldığını farkettim. Ufak bir araştırma yaptım ama BRC'nin ikili railini göremedim hiçbir yerde. Bu bir montaj kusuru kanaatimce. İkili enjektörler kullanılmış olsa lpg enjektörleri silindirlere çok daha yakın konumlandırılabilir. Zira aksi olması durumda enjeksiyon süreleri uzayacak ve yeterince verimli çalışmayacaktır araç LPG'de. Montaj 2009 yılında yapılmış dolayısı lpg kitindeki ekipmanlar biraz eski. Turuncu renk BRC enjektörleri kullanılmış aracımda. Map sensörü kullanılmamış yalnızca gaz basıncını ölçmek üzere P1 basınç sensörü kullanılmış. Tek bir regülatör kullanılmış araçta ve  az çok tahmin ettiğim üzere standart BRC regülatörü ile beslenmiş  enjektörler. Montaj hakkında genel olarak söyleyebileceklerim bunlar.

Arayüz ve ayarlamalar konusuna gelince; ecu'ya erişmek için Plug and Drive" programını kullandım. BRC arayüz kablosu ve kalibrasyon yapabilmek için BRC Map Cihazı da mevcut.

Program arayüzüne girdiğimde öncelikle temel ayarları inceledim. LPG regülatör basıncı yaklaşık olarak 1.9 Bar'a ayarlanmış. Motor tipi ise araç turbolu olduğu halde "Atmosferik" seçilmiş. İlginç olan tarafı "Turbo" seçeneğini işaretlediğimde Brc orange enjektör seçeneği ortadan kayboluyor ve 4.5 barlık enjektör seçenekleri geliyor. Tabi araçta öyle bir enjektör yok. Ayrıca "Turbo" seçeneği işaretlendiğinde P1 Turbo Map sensörünü seçmeyi zorunlu kılıyor. Tabi araçta dahili bir map sensörü de bağlı değil. Durum böyle olunca temel  bilindik seçeneklerle "Atmosferik" iaşretleyerek devam etmek zorunda kaldım. Kalibrasyon kısmına geçtim. Vakum hortumunu regülatör üzerinden çekip ayar için kullanacağım harici map cihazıma bağladım ve kalibrasyonu gerçekleştirdim. Kalibrasyon neticesinde rölantide benzin enjeksiyon süresi 2.0 ms civarlarındayken lpg enjeksiyon süresinin 3.5 ms'lere kadar çıktığını gördüm. Bu neredeyse iki katı demek ki normal şartlarda diğer kalibrasyonlarda en fazla %30'u kadar bir fark olmalı şeklinde biliyorum. Örneğin benzin enjeksiyon süresi 2 ms ise lpg montajı doğru şekilde yapıldıysa kalibrasyon neticesinde lpg enjeksiyon süresi 2.6 ms civarlarında olmalı diye biliyorum.

Sonrasında "İnce Ayarlar" kısmına girerek aç kapa testi yapıp rölantide aracın fakir ya da zengin karışım yapıp yapmadığını anlamaya çalıştım. Lpg'den benzine geçişte benzin enjeksiyon süresinin arttığını görünce aracın fakir karışımda olduğunu düşünerek %4 kadar artırdım lpg enjeksiyon katsayısını. Sonrasındaki aç kapalarda enjeksiyon süresinin değişmediğini görünce doğru ayarlamayı yaptığımı düşünerek rölantiyi bu şekilde bıraktım.Yol testi yapmaya fırsat bulamadığım için sürüş için ince ayar yapmadım. Sonrasında ise LPG-BENZİN geçiş ayarlamaları kısmında geçiş süre ve sıcaklıklarını biraz düşürdüm zira geçmesi çok uzun sürüyordu ve bu esnada çok fazla benzin tüketiyordu.

Netice itibari ile ayarlamaları yaptıktan sonra "check engine" lambası çok nadiren 1 ya da 2 sefer yandı ve sönmesi ise çok kısa sürdü. Bu en azından eskisinden daha iyi bir ayara sahip olduğunu gösterdi bana lpg sisteminin. Yakıt tüketimi önemli ölçüde azaldı diyebilirim. Özellikle benzin sarfiyatı normal düzeye geldi.

Daha önce de deiğim gibi BRC sisteminin arayüzüne çok hakim değilim bu nedenle tam olarak her şeyi doğru yapıp yapmadığım konusunda emin değilim. Belki çok açık bir değerlendirme yapmanız mümkün değil anlattıklarımdan ancak yine de temel ayarlamalar konusunda bana önerebileceğiniz herhangi önemli bir ayrıntı var mı BRC konusunda. Örneğin dahili bir map sensörü entegre etmeli miyim sisteme daha doğru çalışabilmesi için? Bunun gibi neler önerebilirsiniz?

Şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

Ne tarafında tutayım bilemedim, 2'li rail bulup hortum boylarını kısaltman lazım ama enjektörlerin de turboya uygun değilmiş ,enjektörleri değiştirirsen, lpg ecusu ile uyumlu mu olacak belli değil, tüm sistem değişecek gibi duruyor. Siz yine de turuncu enjektörlerin kaç beygire kadar desteklediğini bir araştırın. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir
6 saat önce, Erçay :

Ne tarafında tutayım bilemedim, 2'li rail bulup hortum boylarını kısaltman lazım ama enjektörlerin de turboya uygun değilmiş ,enjektörleri değiştirirsen, lpg ecusu ile uyumlu mu olacak belli değil, tüm sistem değişecek gibi duruyor. Siz yine de turuncu enjektörlerin kaç beygire kadar desteklediğini bir araştırın. 

Haklısınız durumun tutulacak tarafı yok aslında :rolleyes: kusursuz çalışmasını da beklemiyorum, mümkün de değil zaten bu donanım ve montajla. Amacım biraz iyileştirmek sadece. BRC'nin 2'li railini hiç bir yerde bulamadım. Muhtemelen tornada mevcut enjektör railini kestirip birşeyler ayarlamaya çalışacağım enjektörleri silindirlere yaklaştırabilmek için. Turuncu enjektörler konusunu tavsiyeniz üzerine araştıracağım. tabi bir de çalışabilecekleri maximum çalışma basıncı bilgisi lazım. zira regülatör 2 bar a ayarlanmış. mevcut enjektörlerin bu basıncı bile kaldırıp kaldıramadıklarından emin değilim. Bu konuda belki daha kapsamlı bilgiye sahip olanlar çıkabilir forumdan, bekliyorum açıkçası.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

Kendi Lpg montajını yapan Özer abi var (doctor). Konuyu okursanız belki gaza gelip manifoldu sökersiniz :)) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir
3 dakika önce, Erçay :

Kendi Lpg montajını yapan Özer abi var (doctor). Konuyu okursanız belki gaza gelip manifoldu sökersiniz :)) 

Daha önce LPG montajı yaptım ve sayısını hatırlamadığım kadar çok manifold söktüm. Gaza gelmeden hem de O0

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

Eliniz becerikli maşallah, elinizin değidiğini güzelleştireceğinizden eminim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir
yanıtlandı (düzenlendi)

Bu gün araçla biraz uğraşacak vakit buldum. Dörtlü BRC enjektörlerini ikişerli olarak ayırıp ayıramayacağıma bir bakmak istedim. Belki faydası dokunur diye şimdiye kadarki süreci paylaşmak istedim.

Sonuçtan emin olmayacağım için çalışmayı atıl durumda olan bir enjektör raili üzerinde denedim. Çünkü enjektörler  aslında birbirlerine oldukça yakında ve kesilip ayrılsalar bile mevcut bölgeye çok fazla müdahale etmeye imkan vermeyecek gibi görünüyordu.

Dörtlü raili fotoğraftaki gibi burada işin ehli olan bir tornacı abiye kestirdim önce. Sonra biraz inceleyip kestiğimiz tarafa diş açıp açamaycağımıza baktık. Zira kestiğimiz tarafta malzeme kalınlığı oldukça azdı ve diş açacağımız bölüm enjektörlerin oring yataklarına çok yakındı. Her ne kadar tornacı ustamın kafasına yatmasa da hem kaybedecek bir şeyimizin olmamasından hem de beni kırmak istemeyişinden deneyelim bakalım dedi. Ustalığına güvendiğim için sessizce izledim. ^-^

Çok titiz bir işçilikle kestiğimiz bölümlerden birini körlemek için bir tapa hazırladı ve parça üstünde tapaya göre de diş açtı. Diğer yarım parçanın iki tarafına da diş açması gerekiyordu. Bir tanesi lpg giriş rekoru takabilmek için diğeri ise lpg basınç sensörüne giden çıkış rekorunu takabilmek için gerekiyordu. Bunu da çok dikkatli bir şekilde tamamladıktan sonra geriye bana montajı kaldı. Rekorlar ve tapayı yerleştirmek için civata sabitleyici kullanmamı tavsiye etti. Zira diş payının yeterli olmamasından ötürü yeterince güçlü sıkılamayabilir dedi. Hem oring de kullanamayacağımızdan sızdırmazlık da sağlayabileceğini söyledi civata sabitleyicinin. Ben de mazlemeyi alıp fotoğraflarda görüdüğünüz gibi parçaları birleştirdim ve yarına kadar kurumaya bıraktım. Yarın fırsat bulabilirsem montajını yapıp kaçak var mı bir kontrol edeceğim. Sonucu da sizinle paylaşacağım. Umarım işe yarar.

IMG_20180317_173526.thumb.jpg.7070326b4d281d0480624739aebe6c1f.jpg

IMG_20180317_173533.thumb.jpg.b20476d390e8d4f1e010b9f47795224d.jpg

IMG_20180317_184217_HHT.thumb.jpg.d9f25f55f7b5fefdfd16e714d9448ea6.jpg

IMG_20180317_184223_HHT.thumb.jpg.56f07e8fade8c3b4b4f0aed90cc58843.jpg

IMG_20180317_184932.thumb.jpg.a175bd5409acf70996f5bdb09b2b6252.jpg

IMG_20180317_185942.thumb.jpg.815eadf8c34d3c0be896e829d8a3f820.jpg

mehmetcevahir tarafından düzenlendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

Elinize sağlık, işe yarayacak gibi duruyor. Hortumların kısaltılmasıyla verim çok farkedecek.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir

Evet montajı gerçekleştirdim. Ancak dün çok geç saatlere kadar sürdüğünden paylaşamadım. Bazı sorunlar çıktı o nedenle iş baya bir uzadı benim için. Enjektörlerden manifolda giden hortumlardan biri ısıdan ötürü sertleştiği için yerinden oynatır oynatmaz kırldı ve değiştirebilmek için soğutma suyu kabını söküp manifoldun alt kısmına ulaşmam gerekti. O da yetmedi hortum yerinden ayrılamadığından mecburen manifoldun üstündeki nozzle'u söktüm. Dışarıda hortumunu değiştirdikten sonra tekrar nozzle'u manifolda vidaladım ancak ister istemez eskisi kadar sıkı olmadığından etrafını Dyson silikon kullanarak destekledim. Daha sonra icabına bakarım düşüncesi ile o kısma daha dokunmadım.

Mevcut lpg enjektör ve tesisatını sökmekle başladım işe. Yukarıda anlattığım problemi giderdikten sonra hortum boylarını yeni enjektör konumlarını da dikkate alarak kısalttım. (12-13 cm gibi bıraktım boylarını)

IMG_20180320_185434_HHT.thumb.jpg.8c599d424fbe1d01a62a37b7e75dd658.jpg

 

Sonrasında önceden hazırlamış olduğum ikili enjektör railine araçtan söktüğüm enjektörleri aktardım.

IMG_20180320_191652.thumb.jpg.d565bf41b0d5c5e7406af089f6daba49.jpg

 

Gerekli hortum bağlantılarını ve yerleşimini planlayarak hortumların ve enjektörlerin konumlarını sabitledim. T rekor kullanarak gaz hattını resimdeki gibi ikiye böldüm. Tabi elektrik tesiatınıda yeniden düzenlemek zorunda kaldım. Çünkü mevcut konumda enjektörlere yetişecek kadar pay yoktu.

 

IMG_20180321_172403.thumb.jpg.1771745c67a2b4a44b00a4a268f870ed.jpg

 

Nihayet bütün bağlantıları tamamladıktan sonra kaçak kontrolü için aracı çalıştırdım. Neyse ki hiçbir bağlantıda kaçak çıkmadı.

Sonuç:

IMG_20180321_172353.thumb.jpg.777243f5abd712ed83e993d70b1b6b01.jpg

 

Hiçbir kalibrasyon yapmadan aracı test ettim. hissedilir ölçüde daha stabil çalıştı. Gaz tepkisi de baya bir arttı. Kalibrasyon şimdilik yapmadım. Çünkü BRC'nin arayüzüne henüz alışamadım. Diğer arayüzlerde rahatlıkla bulduğum ayarları bunda bulmakta gerçekten güçlük çekiyorum. Biraz araştırmam gerekecek BRC arayüzünü. Bu yöntemi tavsiye edip etmeyeceğim konusunda emin olabilmek için bir gün boyunca denedim aracı şimdilik bir sorun kaçak vesair gözükmüyor. Benzer uygulamalar için örnek alınabilir. O0

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

İnşallah sıkıntı çıkmaz, elinize emeğinize sağlık, kazasız belasız kullanın inşallah. Hortum boylarının kısaltılmasıyla verimin çok farkedeceği belliydi. Aslına eliniz değişmişken tüm hortumları da değişse miydiniz, biri sertleşmişse diğerlerinin de eli kulağındadır. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir

Teşekkür ederim. Regülatorden enjektörlere kadar olan kısmı yeniledim ancak enjektörlerden manifolda  giden diğer üçüne dokunmadım. Sadece kırılanı değiştirdim çünkü hortumlar, nozulları manifolddan sökmeden çıkmıyor. Nozulları ise motorun  üstündeyken manifolddan sökmek hem riskli hem de zahmetli. Bir gün manifoldu sökmem gerekirse onları da aradan çıkarırım diye düşündüm. Hatta ayarlayabilirsem şu benzin enjektör yuvalarına takılan pipolarindan takip manifolddaki delikleri kapatabilirim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
bougoss    69
bougoss

konu kirliliği olmasın burdan devam edelim,

benim araçta zavoli kit var, özelliklerini çok bilmiyorum kitin ama şunu merak ediyorum:

sübap ayar ihtiyacından dolayı hafif bir silkeleme söz konusu rölantide. rölanti devri düşük ama sabit.. nadiren de olsa bu düşük rolantide dalgalanma olduğunda stop etmeye yakın bir seviyeye geliyor sonra toparlayım sabitliyor. acaba araç gazdayken olması gereken rölantisini yükseltebilir miyiz?? biraz yükseltsek bahsettiğim problemi az da olsa giderir diye düşünüyorum ama bilemedim:/ fikri olan?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay
5 saat önce, bougoss :

konu kirliliği olmasın burdan devam edelim,

benim araçta zavoli kit var, özelliklerini çok bilmiyorum kitin ama şunu merak ediyorum:

sübap ayar ihtiyacından dolayı hafif bir silkeleme söz konusu rölantide. rölanti devri düşük ama sabit.. nadiren de olsa bu düşük rolantide dalgalanma olduğunda stop etmeye yakın bir seviyeye geliyor sonra toparlayım sabitliyor. acaba araç gazdayken olması gereken rölantisini yükseltebilir miyiz?? biraz yükseltsek bahsettiğim problemi az da olsa giderir diye düşünüyorum ama bilemedim:/ fikri olan?

Bahsettiğiniz durum hem lpg hem benzin için de geçerli mi? 

Geçerli ise;

Boğaz kelebeği ve map sensörünü temizlettin, aküyü ölçütürün, rölanti motorunu kontrol edin ve temizleyin, (Boğazın üstünde olması lazım). 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir
yanıtlandı (düzenlendi)
16 saat önce, bougoss :

konu kirliliği olmasın burdan devam edelim,

benim araçta zavoli kit var, özelliklerini çok bilmiyorum kitin ama şunu merak ediyorum:

sübap ayar ihtiyacından dolayı hafif bir silkeleme söz konusu rölantide. rölanti devri düşük ama sabit.. nadiren de olsa bu düşük rolantide dalgalanma olduğunda stop etmeye yakın bir seviyeye geliyor sonra toparlayım sabitliyor. acaba araç gazdayken olması gereken rölantisini yükseltebilir miyiz?? biraz yükseltsek bahsettiğim problemi az da olsa giderir diye düşünüyorum ama bilemedim:/ fikri olan?

Temel mekanik ayarlarınızda sorun varsa aslında oradan başlamak daha mantıklı. Subap ayarlarının düzgün olmadığından bahsetmişiniz çünkü. @Erçay'ın bahsettiği temizlikleri (Map sensörü hariç) yapmak faydalı olabilir. Map sensörünü temizlemeye çalışmanızı tavsiye etmem. Vakum ve lpg mhortumlarınızı da kontrol etmenizde yarar var bazen manifoldun hava alması durumunda da benzer sorunlar gerçekleşebiliyor. Rölantiyi ayarlama işine gelince ECU bunu otomatik olarak gerçekleştirir. yaklaşık 600 650 civarlarına sabitler. Çok düşük derken eğer bu devirlerin de altındaysa başka bir sorun aramak gerekir. Ancak 650 devir civarlarında olduğu halde sarsıntı ve silkeleme var ise  hava yakıt karışımıyla ilgili bir problem olduğu da düşünülebilir. Benzinde de lpg de de aynı sorun varsa akla ilk subap ayarları gelir. Sadece lpg'de gerçekleşiyorsa lpg arayüzüne girerek rölantideki map tablosu çarpanlarına bakılabilir.

mehmetcevahir tarafından düzenlendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
bougoss    69
bougoss
11 saat önce, Erçay :

Bahsettiğiniz durum hem lpg hem benzin için de geçerli mi? 

Geçerli ise;

Boğaz kelebeği ve map sensörünü temizlettin, aküyü ölçütürün, rölanti motorunu kontrol edin ve temizleyin, (Boğazın üstünde olması lazım). 

 

34 dakika önce, mehmetcevahir :

Temel mekanik ayarlarınızda sorun varsa aslında oradan başlamak daha mantıklı. Subap ayarlarının düzgün olmadığından bahsetmişiniz çünkü. @Erçay'ın bahsettiği temizlikleri (Map sensörü hariç) yapmak faydalı olabilir. Map sensörünü temizlemeye çalışmanızı tavsiye etmem. Vakum ve lpg mhortumlarınızı da kontrol etmenizde yarar var bazen manifoldun hava alması durumunda da benzer sorunlar gerçekleşebiliyor. Rölantiyi ayarlama işine gelince ECU bunu otomatik olarak gerçekleştirir. yaklaşık 600 650 civarlarına sabitler. Çok düşük derken eğer bu devirlerin de altındaysa başka bir sorun aramak gerekir. Ancak 650 devir civarlarında olduğu halde sarsıntı ve silkeleme var ise  hava yakıt karışımıyla ilgili bir problem olduğu da düşünülebilir. Benzinde de lpg de de aynı sorun varsa akla ilk subap ayarları gelir. Sadece lpg'de gerçekleşiyorsa lpg arayüzüne girerek rölantideki map tablosu çarpanlarına bakılabilir.

teşekkürler, ilk fırsatta kontrollerimi yapacağım..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay

Balata spreyi gibi aşındırıcı olmayan bir ürünle map sensörünü temizlemenin bir zararını görmedim. Kendi yapmadığımı tavsiye etmem. Tabi zararı varsa bilmek isterim 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir
2 saat önce, Erçay :

Balata spreyi gibi aşındırıcı olmayan bir ürünle map sensörünü temizlemenin bir zararını görmedim. Kendi yapmadığımı tavsiye etmem. Tabi zararı varsa bilmek isterim 

Map sensörü (Manifold Basınç Sensörü) kirlenen bir sensör değildir. Çünkü vakum sistemiyle çalışır. Bu nedenle içine herhangi bir pislik kaçması da mümkün değildir. İçinde bir diyafram ve altında çok hassas bir potansiyometre var. Herhangi bir şey bu diyaframı aşıp potansiyometreye ulaşırsa map sensörünüz büyük ihtimalle bozulacaktır. Bunu son deneyen arkadaşım 350 tl vererek yeni bir sensör almak zorunda kaldı.

Ha Maf sensörünü (Hava Akışmetreyi) kastediyorsanız o başka. Onu temizlemenin bir zararı yoktur.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Erçay    1.903
Erçay
29.03.2018 at 16:10, mehmetcevahir :

Ha Maf sensörünü (Hava Akışmetreyi) kastediyorsanız o başka. Onu temizlemenin bir zararı yoktur.

Kasıt bu evet :)) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mehmetcevahir    32
mehmetcevahir

Tahmin etmiştim. O0

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



×